Intermezzo :  Heaven can’t wait – een beeldrEYCK raadsel

van 11 juli tot 9 augustus in het Kunstforum van De Koolputten

 

Nog tot zondag 9 augustus stelt het Kunstforum van De Koolputten aan de Mirabrug recent werk van acht collectievers tentoon, geïnspireerd op het Lam Godsretabel van Jan Van Eyck. De blik van het lam als inspirerende wegwijzer werd als een beeldrEYCK raadsel gebundeld onder de noemer Heaven can’t wait. De vertolking van het hemelse mysterie als ultieme hogere betrachting ontlokt hier een spanningsveld waarin de symbolische iconografie van deze onovertroffen Vlaamse Meester zich meet met een eigentijdse codetaal voor intermenselijke gevoelens. De databank van deze artistieke erfenis, waarvan naar hartenlust beelden worden hergebruikt, bewerkt en verbogen tot een eigen identiteit, vormt de associatieve schakel. Enerzijds wil deze presentatie ook een duiding zijn dat het hemelse in ons niet langer meer kan of wil wachten om in deze coronatijd eindelijk weer schoonheid te kunnen en te mogen koesteren. Een statement dat gekoppeld is aan een vernieuwende belangstelling voor de culturele betekenis van onze Vlaamse Primitieven naar aanleiding van de geslaagde jarenlange restauratie van het befaamde retabel. Anderzijds wordt het belang van het kunstwerk in zijn klassieke betekenis terug aan de orde gesteld. Deze geselecteerde kunstenaars willen een lans breken voor verwondering en verbeelding, waarmee zij tevens het idee onderstrepen dat beeldende kunst opnieuw au serieux moet genomen worden en zijn authentieke status dient terug te krijgen.

Patrik Rogiers pint zich vast op enkele religieus iconografische beschouwingen, net als Herman Claus die zich concentreert op de symbolische kracht van het mysterie van  alziendheid, verpersoonlijkt door de ogen van het lam. Geen mens raakt die blik nog kwijt. Dit zijn niet de ogen van een lam dat is geslacht, schrijft dichter Etienne Colman in de beginregels van zijn poëtische interpretatie op het Lam Gods, een gedicht dat ingelijst de autonomie van een kunstwerk heeft gekregen. De kleur blauw dicteert het werk van Luc Verbist die daarbij refereert aan het toenmalig gebruik van deze kleur als teken van heiligheid en vrome deugd. In zijn Annunciaties gaat hij op zoek naar deze sacrale gedachte. Katrien Everaert sluit in haar papierbatiks aan bij het weelderig decor van bloemen en planten die het botanische mysterie vormt op het centrale Van Eyckpaneel. Met zijn suggestief klankbord in goudgeel en hemelsblauw vertaalt Ben Cloots een inwendige rijkdom die voorbijgaat aan het herkenbaar landschappelijk gegeven van water, aarde en lucht. De architecturale identificatie die zich in de verticaliteit van torens, kerken en tempels boven het paradijselijk groen op het Lam Gods uitstrekt, krijgt een eigentijdse kijk in de reliëfs van Rik Annerel. En deze ritmering van volumes en mathematische ordening vinden wij ook terug in de sculpturen in cortenstaal en inox van Luc De Man, die door spiegeling bovendien ook de vergeestelijkte symbiose tussen mens en natuur intensiveert. Ook keramist Rudy Burm sluit aan bij het architecturale aspect. Zijn nobele potstructuren appelleren sterk aan ons verlangen naar perfectie en sublieme schoonheid, naar spiritualiteit en mystiek.

De tentoonstelling is vrij toegankelijk, elke zaterdag en zondag telkens van 14 tot 17 uur
Koolputten 2 - 9250 Waasmunster
Meer info: 0476 28 31 94


Raadpleeg www.dekoolputten.be, interne verschuivingen kunnen op het allerlaatste moment de oorzaak zijn dat de tentoonstellingszaal plots ingenomen is voor een private aangelegenheid

Dinsdag 14/07 heeft de krant Het Nieuwsblad een verslag over deze tentoonstelling uitgebracht dat opgenomen is in de blog van www.idcollectief.be