Boekenbeurs

 

16-17-18 oktober 2015

Cultureel Centrum Jan Tervaert Hamme

Naar goede gewoonte zijn wij als partner op dit prestigieuze evenement present en houden wij onze activiteiten uiteraard ook springlevend, net zoals de titel van deze achtste editie ook aangeeft. Als kunstenaarsvereniging profileert idCollectief zich niet enkel als een beeldend kunstforum, maar richt zich ook op het oeuvre van een aantal dichters, schrijvers en critici, opgenomen in de ledenwerking.

 

Onder de noemer Preludes worden schetsen, studies en tekeningen van Piet Peere uit de periode 1980-1995 getoond, begeleid door een schitterend uitgegeven monografie, vormgegeven door de Mathildestudio’s te Grembergen. Een begrip in de wereld van design, film en multimedia. Het boek, gedrukt op uniek Fedrigoni papier, is een pareltje van 160 blz. dik, dat een inkijk en doorzicht biedt van het verwachtingspatroon van de kunstenaar in relatie tot zijn schetsboek. De menselijke figuur is het hoofdthema in het oeuvre van Piet Peere, en als scherp observator concentreert hij zich op de lichaamstaal, houdingen en gesuggereerde motoriek van zijn model. Hij wil de weergave van de totale mens als bezielde aanwezigheid weergeven. Technisch en esthetisch meesterschap zijn daarbij geijkte codewoorden bij de beschrijving van het oeuvre van deze Brugse meester.

Nummer twee in de rij die wij graag voorstellen is Willy Van Eeckhout. Naast de lijvige monografie van deze lyrisch abstracte kunstenaar focussen wij ons hier vooral op het fotoboek Borstelorgel waarin kunstfotograaf Filip Meutermans niet enkel een uniek kunstenaarsportret schetst, maar ons tevens wegwijs maakt in de wereld van de palimpsest, een geliefkoosd medium waarin Van Eeckhout zijn hartstochtelijke picturaliteit kwijt kan. In deze collages worden verknipte brieffragmenten van Vincent van Gogh – lijmend en schilderend – verenigd met herinneringen, referenties en suggesties tot plastische poëzie.

Glaskunstenares Béatrice Neetens is een vaste waarde binnen de artistieke rangen van het collectief. Jarenlang creëert zij een nieuw klimaat voor de renaissance van het glaspaneel waarin symboliek, kleur en lyriek optimaal functioneren en zich integreren in een architecturaal gegeven. Als men spreekt van Vlaams glas, dan is zij hiervan beslist een prototype. In het voorjaar heeft idCollectief een monografie uitgebracht die glas-helder deze kunstenares als beeldvervormer schetst.

Christina Guirlande is als het ware vergroeid met onze literaire en poëtische activiteiten en wordt algemeen beschouwd als de mater familias van het geschreven woord binnen het collectief. Een boekenbeurs zonder haar aanwezigheid is dan ook ondenkbaar. Haar nieuwste kinderboek Timo krijgt een vreemd geschenk, getuigt niet enkel van haar onmetelijk schrijverstalent, maar belicht haar eveneens vanuit een minder gekend medium, namelijk als illustrator en plastisch kunstenaar. Zij schreef en illustreerde zelf dit prachtige kleinood dat het verhaal vertelt van een grote doos met een blauwe strik, een doos vol avonturen. Leesgenot voor ons kleinste publiek. 

Apart, maar boek gerelateerd, is de sculptuur van Hilde Goossens. In haar tijdelijke installatie wordt bedrukt papier anders benaderd. Parallel aan de actie van het schrijven worden de boeken, tijdschriften en dagbladen als drager van tekst ontdaan van hun inhoud tot enkel nog materie rest. Het zin-loos geworden papier krijgt als sculptuur een nieuwe functie en betekenis. In Versier me van deze collectiever schuilt onderhuids een maatschappijkritische dimensie die de oeverloze stroom van beeld, woord en vaak nutteloze informatie in vraag stelt. Het versiereffect met dode letters moet dan ook veeleer gelezen worden als een pleidooi voor authenticiteit in plaats van een wereld vol schijn en leugen. 

 

De beurs is vrij toegankelijk op zaterdag vanaf 14 uur, op zondag vanaf 10 uur. Meer informatie omtrent schrijvers en standhouders vind je op www.boekenweekend.be.

 

↑ Terug naar boven

tags: